Decentralizácia je v niektorých oblastiach neobhájiteľná

9. decembra 2016, tribunaludu, Nezaradené

V zásade sa so zástancami decentralizácie zhodujem vo viacerých záležitostiach. Avšak netreba preháňať a je nutné priznať si, že každý extrém je zlý a to aj ten súvisiaci s decentralizáciou.

Sú oblasti, ktoré si decentralizáciu vyslovene vyžadujú. Medzi také patrí napríklad osvetlenie, ktoré si rôzne obce regulujú samostatne. Predstava centrálnej regulácie osvetlenia je predsa len pomerne náročná. Sú však aj vážnejšie oblasti, pri ktorých sa decentralizácia v našej krajine zjavne príliš nevypláca. Sem patria napríklad tie najproblémovejšie – školstvo a zdravotníctvo.

Školstvo dosahuje katastrofálne výsledky a niet sa čo čudovať, že nám zo škôl nevychádzajú príliš kvalitní ľudia. V porovnaní s ostatnými krajinami na tom nie sme najlepšie a mali by sme teda hľadať príčinu. Politici sú zodpovední za systém, v ktorom školstvo beží. Ten môže byť lepší, ale sú tu aj dôležitejšie veci. Osnovy vytvárajú samotní učitelia, konkrétne prostredníctvom predmetových komisií a za priebeh výučby a jej výsledky zodpovedajú taktiež.

Pokiaľ si posledný odstavec aplikujeme na model forma-obsah-proces, vychádza jednoznačný záver. Politici vďaka legislatívnej činnosti môžu dať školstvu a výučbe určitú formu, avšak za obsah a proces už zodpovedajú učitelia. Do tohto vzťahu vstupujú aj rodičia, pre ktorých vo všeobecnosti platí jedno veľmi smutné pravidlo. Voľakedy bolo za zlé známky vynadané deťom, dnes sa chodí nadávať učiteľom. Pri tom pri všetkej úcte, učitelia sú zodpovední za určité veci, ale určite nie za známky konkrétnych študentov.

Poslednou záležitosťou z radu tých najdôležitejších v školstve je jeho správa resp. správa škôl. Školy môže mať na starosti obec, VÚC, alebo štát. Je pravidlo, že základné školstvo spadá pod obce a mestá, stredné pod VÚC a vysoké väčšinou pod štát. O úlohe a potrebe VÚC sa u nás diskutuje už celkom dlho a sám si myslím, že zníženie počtu „vúciek“ alebo ich úplné zrušenie by vôbec nebolo na škodu.

Bez skúsenosti sa nedá moc argumentovať s cieľom presadiť väčšiu centralizáciu v oblasti školstva, avšak decentralizovaný model sa zatiaľ neosvedčuje na úrovni štátnych ani súkromných škôl, to je fakt.